Święto modernistycznej Gdyni – relacja z 7. międzynarodowej konferencji naukowej „Modernizm w Europie – modernizm w Gdyni ( 3 – 5.10.2019 ) Architektura XX wieku – zachowanie jej autentyzmu i integralności”
Entuzjastycznie przyjęta wiadomość o wpisaniu śródmieścia modernistycznej Gdyni na listę tenatywną stanowiącą ostatnią fazę wpisu na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO otworzyła 7. międzynarodową konferencję naukową „Modernizm w Europie – modernizm w Gdyni ( 3 – 5.10.2019 ) Architektura XX wieku – zachowanie jej autentyzmu i integralności”.
Obrady rozpoczął jeden z pomysłodawców i animatorów odbywających się od 2007 roku konferencji a także koordynator prac nad wnioskiem o wpisanie na listę UNESCO, wieloletni wiceprezydent Gdyni dr inż. arch. Marek Stępa.
Odbywające się co 2 lata konferencje, po których wydawane są na wysokim edytorskim i naukowym poziomie wydawnictwa, „ to obecnie 5 woluminów prezentujących ponad 180 artykułów ponad 120 autorów” jak pisze we wstępie do najnowszej publikacji arch. Marek Stępa.
W tym poważnym materiale badawczym poza oczywiście Gdynią, jednym z nielicznych zbudowanych w całości w XX wieku modernistycznych miast znajdują się różnorodne dokumentacje i analityczne omówienia modernistycznej architektury w Europie i coraz częściej poza nią.
Jak poinformował na tegorocznej konferencji dr arch. Jeremie Hoffmann, Dyrektor Wydziału Ochrony Zabytków Miasta Tel Awiw-Jafa, przedstawiciele Gdyni zostali zaproszeni do współtworzenia Forum Miast Modernistycznych które umożliwi zrzeszonym miastom wymianę doświadczeń, promocję i wypracowanie innowacyjnych metod zarządzania funkcjonującym modernistycznym dziedzictwem.
Do zawiązywanego z inicjatywy Tel Awiwu Forum przystąpiły Gdynia, Kowno, Berlin, Hawr, Brasilia i Tel Awiw-Jaffa.
Gdynia z otwartą drogą do wpisania na listę światowego dziedzictwa, członek Dokomomo to przykład jak można promować i uświadamiać swoją tożsamość a także opierać rozwój na zachowaniu i czerpaniu inspiracji z posiadanego dziedzictwa.
Niestety, jak ostatnio pisałem dla wydawanych przez Akademię Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego „ Powidoków” mimo posiadanych nie mniejszych czy nie mniej wartościowych zespołów zabudowy świadomość dziedzictwa Łodzi Modernistycznej bardzo wolno przebija się w mieście będącego w okresie międzywojennym jednym z ważnych ośrodków awangardy.
Andrzej Owczarek